Apa itu Daie?


Daie itu penyampai kebenaran.
Tidak kira seorang daie itu ustazah, ustaz, pelajar, guru, tukang kebun, peniaga tepi jalan,
tukang sapu sampah
kebenaran apa?
kebenaran tentang ISLAM.
Kebenaran yang orang susah nak dengar..

Baru-baru ini saya telah pergi ke Majlis Ramah Tamah Peringkat Tadika Didik Ria di Sibu.
tujuan utama selain untuk bertemu dengan akhowat seperjuangan.
Saya telah berjumpa dengan seorang aktivis yang telah pergi ke Gaza dalam misi bantuan kemanusiaan baru-baru ini.
SubhanALLAH..Alhamdullilah..
masih segar di ingatan saya dengan perkongsian yang ringkas dan menyentuh hati.
betapa bertuah nya diri ini bertemu dengan orang-orang hebat di dalam dakwah dan tarbiah.
Sungguh saya mahu menjejaki seperti mereka.
satu kebenaran yang saya dapat tentang keadaan di Gaza saudara islam kita yang masih berjuang membebaskan Al-Aqsa
nama ukhti tersebut adalah Utin Syafira.
Ukhti tersebut belajar di Monsurah dan sangat mahir berbahasa Arab.
Menceritakan detik2 beliau apabila berada di sana..
ukhti  Fira masih merasakan MIMPI apabila menjejakkan kaki di bumi Gaza
keadaan di sana.orang2 disana.Berbeza sungguh. wanita mereka.dengan wanita kita.jauh bezanya.Kalau ibu kita risau anak mereka tidak dapat pelajaran tinggi.ibu di sana sangat inginkan anak-anak mereka mati syahid di jalan ALLAH...Allah..
wanita2 nya tabah dan cekal.menanti berita anak mereka pulang dengan syahid di jalanMU..
sungguh mulia seorang wanita bergelar ibu.
Malah mereka bangga anak mereka syahid ..
kak fira share ayat As-Saf ayat 10
tentang jual beli kita dengan ALLAH..iaitu berjihad di jalanNYA dengan harta dan jiwa mu..
membuatkan saya terus bersemangat untuk berada di jalan yang Sumpah panjang ini.
Alhamdulilah ALLAH menemukan saya dengan ukhti Fira untuk ambil Ibrah dalam setiap hari yang saya lalui..
saya teringat kata-kata dia
"kalau lah kita tidak ikut tarbiah , mesti kita dah kata gila kat mak cik2 gaza duk tunggu anak mereka syahid.Malah tak sedih.gembira lagi ada"
sya selalu berharap saya dapat jumpa orang2 yang OSEM ini menceritakan segala liku2 dan perit2 dalam dakwah dan tarbiah..
dan saya percaya setiap mereka yang ikut tarbiah pasti mengalami saat kenangan manis apabila dalam tarbiah.
saya bersyukur kerana di pertemukan ukhti Fira . .
insyallah saya akan berkongsi apa-apa yang membolehkan saya dan anda2 semua mendapat ibrahnya

ps: setelah bertungkus lumus struggle untuk kerja dunia.ALLAH hadiahkan saya dengan moments tadi.
Thank Alot ALLAH...

=Ukhti Amal Amirah-)
masih merangkak dalam liku dakwah
sentiasa dalam lingkungan penjagaan ALLAH

Comments

Fi said…
Syukran atas penyampaian ilmu yg ukhti sampaikan .. Ana teringin jugak nak jumpa dengan orang-orang yg Osem

Popular posts from this blog

Ramadhan jangan pergi.

fikrah atau ilmu