Kenapa hendak berkahwin?

Kenapa hendak berkahwin?
Assalamualaikum..saya rasa topik ini sangat menarik minat pembaca.
Sebelum itu saya ingin meminta maaf sekiranya post ini kemungkinan tidak mampu menyamai dengan UUM or confession BM or dll..

Kerana penulis sendiri belum mengalami fasa ini.untuk bercerita lebih lanjut mungkin tidak mampu untuk memuaskan semua pihak.
Baru2 ini saya ada terbaca seorang ikhwah (akhi) post mengenai kenapa hendak berkahwin..
Saya mengikuti tarbiah ikhwah ni kerana sy merasakan fikrah islamnya sama..ikhwah ini juga bakal melangsungkan walimah nya tidak lama lagi..dan sy pasti ikhwah ini sangat berdebar2 untuk melafazkan ijab dan qabul nya.sy doakan dipermudahkan urusan beliau.
Apa yang sy tertarik adalah bagaimana dia menjawab soalan2 dri masyarakat yang sngt mengambil berat terhadap sesuatu perkara sesuai dengan cntohnya soal kenapa kita hendak berkahwin..
Mungkin jawapan2 yang keluar dari mulut kita adalah 'sy dah lama kenal dia''dah smpai jodoh' or dia lebih faham sy' or 'sy tertarik dengan sikapnya' 'dia lebih memahami sy'..
Jarang sekali kita dengar SY KAWIN sebab ALLAH..

Dan sy sangat kagumlah dengan jawapan ikhwah ni bukan sebab dia di tarbiah tetapi dia sangat yakin dan jelas dengan niatnya..
Tiba2 saya tersedar sesuatu yang saya perlu tajdid niat saya balik .kenapa sy hendak berkahwin.

Marriage is not about love.marriage full of commitment.xpasti quote dri mana.but i see wif eyes n ear.

Kerana niat menentukan amal kita dan seterusnya.rujuk hadith 1.

Hopefully its not late to tajdid niat.
Lillahitallah.
Moga Allah yang pimpin kita to HIS Jannah.

Konklusinya,carilah sebab apapun kita ni nak berkahwin, kita akan nampak bahawa sebab yang cukup sempurna cuma satu.

Iaitu Allah

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu Daie?

Ramadhan jangan pergi.

fikrah atau ilmu